Thursday, 25 November 2010

Pernikahan Kucing; Antara Khurafat dan Jodoh

Kamis (25/11/2010) pagi tadi, warga desa Growong, Blora, berkumpul untuk menikahkan sepasang kucing jantan dan betina. Hal itu bagian dari ritual mantu kucing yang sudah turun menurun dilakukan. Sebelumnya warga juga harus mengarak kucing jantan keliling desa. Mantu = menikahkan.
Ritual ini dilakukan sebab dekat sane skunk ni dilanda kemarau ataupun kekeringan panjang. Dengan ritual ni diorang berharap hujan akan cepat turun supaya dapat mengairi sawah diorang. Kucing bertuah ni dibawa berarak keliling kampung dengan menaiki becak(beca) dan difollow dengan  rebana(ala-ala main kompang la kot) dan juga warga-warga setempat(petani la kot). 
Nanti da sampai ke rumah kucing betina, kucing-kucing ni akan dinikahkah same macam orang-orang kampung ni menikah la.. Siap ngan tok kadi dan wali. Ok, pastu pulak da abes nikah-nikah ni sesaji(ni macam persembahan, ala makanan yang orang hidang untuk puja-puja tu la.. contoh pulut kuning, ayam dll) akan dibacekan mantera dan  kemudian akan direbut-rebut oleh orang kampung..
ni la contohnya sesaji

Ok, skunk part ni yang aku tak leh blah.. "Salah satu petani, Imam Supardi, menyatakan ritual seperti ini layak dilestarikan, mengingat makin banyaknya kearifan lokal yang hilang bahkan punah dari masyarakat, karena kurang pedulinya masyarakat untuk menurunkan ke generasi penerus".. Imam pulak tu yang cakap bende ni perlu dilestarikan. Ok, dah terang-terang la mende ni khurafat.. Takde la aku nak cakap aku ni bagus sangat kan.. Huhuh

Sekarang, persoalan lain.. Sah ke kawin tu. Camne gaknye proses akad nikah. Sape paham ape kucing tu cakap mase dye duk ijab? Hurmmmm

duck king : aku pon nak kawen r camnih..
P/S : Member-member ramai da kawen or nak kawen.. Aku keje pon belom.. Wahahaa

12 comments:

  1. haha..tikus byk..x nak mantu?

    ReplyDelete
  2. haha, ko amek la buat menantu
    XD

    ReplyDelete
  3. huish siap reben. kucing ni besanding x?

    ReplyDelete
  4. Blora tue kat mn? merapu meraban btol..pe jenis kepercayaan la..

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. mcm2 kepercayaan manusia ..adehhh

    ReplyDelete
  7. @faraha x tau la.. maybe x kot.. kalau bersanding pun kne ikat supaya x lari? :P

    @fina dekat jawa tengah.. benda2 cmni dah biasa dekat ni.. so x pelik sgt sebenarnye.. ^_~

    @najwa yup2.. manusia kan macam2.. hehe

    ReplyDelete
  8. salam...

    kawin pn cm kite ye...advanced kucing2 ni kan..hehe..=)

    ** follow me ye..=) tq..=)

    ReplyDelete
  9. apabila IQ rendah dari 80....

    ReplyDelete
  10. @dania advanced.. harap2 kekal ke anak cucu.. hahaaha

    @reddevil pandai ko kire.. ajar sket cmne.. XD

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...